WERKNEMERS

AAN HET WOORD

Om een indruk te geven van onze collega’s en wat zij meemaken op het 
werk zijn hieronder onze collega’s aan het woord.

VAN SCHOONMAKER
TOT VOORMAN

Guido Coquel

Meewerkend Voorman

Guido kwam in dienst als reiniger van de locomotieven en de werkplaats. Hij had eerder al motoren gereviseerd, maar op dat moment was er geen andere functie beschikbaar. Alles ging tot in de puntjes schoon, tot aan de raamrandjes toe. Na acht maanden hard boenen en schrobben is  hij in het magazijn aan de slag gegaan.

Met de instelling: ‘ik wil alles proberen, want zonder die ervaring weet ik ook niet wat wel of niet bij je past.,’ is hij aan de slag gegaan. Zo heeft hij geholpen met de verhuizing naar de Plesmanweg en is hij altijd op zoek naar iets wat beter of handiger kan. Zo heeft hij de ‘meterkast’ ontwikkeld. ‘Niemand begreep me in het begin, maar hij staat er nog steeds. Er zijn onderdelen die binnenkomen van een meter lang. Hiervoor hadden we bijna vier stellingen nodig. Dus dacht ik, waarom maken we niet een kast met kokers van een meter diep? Daar kun je dan de onderdelen zo in schuiven. Het is tof dat Shunter de ruimte geeft om dergelijke ideetjes uit te werken.’

Na deze stap belande hij in de werkplaats als Monteur. Na ongeveer vijf jaar vroeg de Voorman hem Vervangend Meewerkend Voorman te worden. Ook dit werd weer gezien als een leuke uitdaging. Inmiddels is hij Meewerkend Voorman en vindt de combinatie met het sleutelen het leukste wat er is.

Shunter-carriere-2

LASSEN

Sjaak Priem

Monteur / Lasser

Soms zijn ze in een halfuurtje tot een halve dag klaar met ‘uitdeuken’. Maar in andere gevallen staat een locomotief met schade wel een paar maanden voor herstel in de werkplaats aan de Blindeweg. Voordat ze aan de slag gaan met het herstellen van een locomotief, moet de schade worden opgenomen.

 

Sjaak heeft in zijn veertien jaar bij Shunter al heel wat gevallen voorbij zien komen. Het eerste omvangrijke project was het schadeherstel van loc 6453. Sjaak vertelt: ‘We hadden in die tijd (2006) ook beperkte middelen en gebruikten voor het richten stalen balken in plaats van trekbanken, ondersteund door betonnen gewichten. Door te richten met warmstokers en deze plaatselijk te verwarmen, buigt het materiaal. Het kan zijn dat je dit drie à vier keer moet doen om het juiste resultaat te krijgen, want als je het te ver verwarmt dan buigt de loc de verkeerde kant op.’ ‘Gelukkig zijn er inmiddels andere, snellere, nauwkeurige en vooral stillere technieken waarmee we hetzelfde kunnen bereiken, zoals de plasmasnijder’, aldus Sjaak.

 

Een voor de hand liggende vraag is of het niet goedkoper is om nieuw materiaal aan te schaffen in plaats van schade te herstellen? Sjaak geeft aan dat het regelmatig voorkomt dat bepaalde onderdelen niet meer voorradig of beschikbaar zijn, doordat de locs decennia meegaan. Vanwege de duurzaamheid is het zonde en te kostbaar om geen herstel toe te passen. De nieuwste aanwinst is een inductie-heater, een mega apparaat dat voor allerlei probleemvlakken inzetbaar is..

WERKEN MET DE MOBITURN

Peter Gielen

Operator Mobiturn

In 2006 heb ik in Duitsland een twee weken durende cursus gevolgd. Alleen al om de mobiele ‘wielendraaibank’ te kunnen bedienen, moet je de machine goed kennen. Er zijn verschillende redenen waarom wielen afgedraaid moeten worden. Soms komt er een wiel binnen dat last heeft van uitbrokkeling, vlakke plaatsen of te scherpe wielflenzen. Dat laatste onderdeel is erg belangrijk, want als een wielprofiel niet goed is, dan is de kans op een ontsporing aanwezig. Het draaien hangt nogal af van de staat waarin de wielen verkeren. De ene keer moet je er slechts drie à vier millimeter vanaf halen, de andere keer is het wel twintig millimeter.

‘Nadat de wielen circa vijf à zes keer zijn afgedraaid, moeten de wielen gewisseld worden. Dan hebben we het wel over een totaal verbruik van een miljoen kilometer.’ Een stuk duurzamer dus dan auto’s.

Shunter-carriere-4

WERKEN EN LEREN

Rens-Jan Jongenelen

Monteur

Van TBL1+, ATB, ETCS, ZUB, Duits en NDO. Het zijn nog maar enkele opleidingen die gevolgd kunnen worden. Er valt altijd wat te leren en dat past Shunter op zijn eigen wijze toe in de praktijk. Rens-Jan volgde tweeënhalf jaar de Railvoertuigen Opleiding aan de Techniek College.

 

‘Ik ging een dag per week naar school, waarbij ik verdieping kreeg in mechatronica (een mix van elektrotechniek, werkbouwkunde, hydrauliek en pneumatiek). Waarbij alles gericht is op railvoertuigen. Inmiddels ben ik bezig met de aanvullende mbo-niveau 4 opleiding. Er zijn ook genoeg jongens die doorstromen naar hbo-opleidingen. De vaardigheden die ik voor mijn opleiding moet beheersen, voer ik uit in de werkplaats waar ze ook worden getoetst door een docent.’

 

Shunter staat altijd positief tegenover educatieve ontwikkeling. Kennisoverdracht is erg belangrijk. We kunnen nog steeds groeien met behoud van kwaliteit, in zowel het uitvoerende werk als in servicegerichtheid. Er zijn daarom ook veel interne opleidingen die worden gegeven door de collega’s zelf.